måndag 4 juli 2016

Måndag 4 juli 2016. Gysinge byggnadsvård & Sala silvergruva.

Natten var lugn. Vi befarade ett tag att traktens ungdom, som hade tagit badrestaurangen i besittning efter stängningsdags, skulle hålla igång sent på natten. Våra farhågor kom helt på skam. Efter sedvanliga morgonrutiner kom vi iväg vid 9-tiden. Våra grannar, ett schweiziskt ungt par, såg vi inte röken av innan vi åkte.

K hade tidigt sagt att ett besök på Gysinge byggnadsvård skulle sitta fint. Sagt och gjort, det blev dagens första mål. På vägen dit stannade vi ett par gånger för att logga ett par geogömmor. Gysinge ligger väldigt nära Dalälven och Österfärnebo, som blivit "berömt" för att vara en ort där man i flera år plågats svårt av översvämningsmyggor. Nu har trakten beviljats bekämpning av myggorna, så plågan är betydligt mindre. Men mygg har de fortfarande! Och alla myggor gillar K väldigt mycket. Och många av dem gillar C.

Vi kom fram någorlunda myggobitna och var först för dagen att kliva innanför dörrarna. Gysinge byggnadsvård är sedan många år tillbaka kända för att ha allt för den som vill återställa eller förvandla sitt hem till gammal stil. Det är ett mekka för den byggnadsantikvariskt intresserade. Men de är också kända för att ta bra betalt för sina grejer. Vi köpte en emaljerad WC-skylt för 220 spänn men då ingick en näve Grännakolor på köpet.

Men det kostar inget att titta på allt det fina. Butiken och utställningarna var jättekul att kika på.

Tapeter i gammal stil. Vad sägs om tapeten "Farstun" eller Gemaket"?

Färg och penslar för alla behov.

Spik och beslag.

Rum har tapetserats med olika tapeter så man ser hur det blir innan man köper på sig en massa rullar.

Detsamma med utomhusfärg. Här var provytorna rejält tilltagna. Praktiskt för den velige!

Exempel på små västhus. K sugen på att prova! Det står ju ett par gamla fönster hemma i källaren.

På väg söderut mot Heby gjorde vi en avstickare i Tärnsjö för att leta en geogömma. Den visade oss till den gamla nerlagda järnvägsstationen.

Bakom stationshuset gömde sig både ett gammalt ånglok och gamla vagnar. C i himmelriket. Nja, eländigt skick på loket, en E2, och vagnarna rejält ombyggda till vandrarhem.

Huvudattraktionen för dagen var Sala silvergruva. Vi valde mellan 155-metersturen och 60-metersturen. Alltså meter ner i gruvan. Vi valde 60 meter. Den skulle ta en timme, den kom att ta en och en halv timme...

Guiden i samspråk med en uppstoppad gruvarbetare...

Ner i mörkret med oss...

Sten med silver i väger mycket mer än en vanlig gråsten!

Det var mörkt som rackarn nere i gruvan, så klart. Vått och kallt dessutom. Nere på 60 meter under marken var det endast 5 plusgrader. På väggen när vi kom upp igen med hissen satt en liten fladdermus och försökte göra sig på liten som möjligt!

När turen var över fortsatte vi mot Ängelsberg, ett sedan länge nerlagt bruk som finns på Världsarvslistan. På vägen kom ett par riktigt våldsamma åskskurar. Men vi har klarat oss torrskodda hela dan! :) Vi åkte igenom det skogsområde som eldhärjades svårt förra sommaren.

Ängelsberg. Området med gamla byggnader efter bruket är stort. Och välbevarat.

I skulpturparken i närheten finns bland annat det här verket av Lars Vilks. I den gömde sig en geogömma. Där bodde också några getingar som inte tyckte om när C var lite för närgången i sitt letande. Ett par stick blev resultatet...

Klockan går fort på semestern, det har sagts förut, och efter matinköp i Fagersta hamnade vi på Eskilns camping alldeles utanför centrum. 205 SEK för husbil med el. 5 spänn för en dusch. Det är ganska slitet, men hyfsat rent ändå och det är viktigast. Överkomligt pris för en natt.