onsdag 23 mars 2016

Onsdag 23 mars 2016. I väntan på husbilspremiären.

Det är vår i luften och nästa helg är det tänkt att Plåt-Tina ska få komma ur vinteridet. Vi kan knappt bärga oss! Under tiden åkte vi ner till Ungerns huvudstad för att studera hur ungerska husbilar ser ut 2016.

1991 tog vi tåget ut i Europa på vår första (!) gemensamma resa och besökte tre huvudstäder, bland annat Budapest. Då landade vi här, på stationen Nyugati Pu, i ett glödhett augusti. I dag är det betydligt kyligare.

I dessa luckor köpte vi sovvagnsbiljett till Berlin. Försäljaren pratade bara ryska och franska som andraspråk. Det blev lite missförstånd först men till slut blev det rätt.

Detta är McDonalds vid stationen. En av Ungerns första (?) som huserar i anrika lokaler. Här åt vi en yrvaken frukost 1991. Jodå, det var McD även då!

Klockan ringde 4.30 i morse. Kvart i tolv hade vi hunnit ta bilen till Landvetter, lite frukost där, flyg till Berlin för byte, shuttle från flygplatsen, lämnat väskor på hotellet och nu första fikan i Budapest. Snudd på overklig känsla.

Här har våren kommit en aning längre. Gräsmattorna är gröna och rabatter prunkar.
Pengarna är luriga. Många nollor att hålla reda på. Vi grunnade på varför bankomaten nekade oss uttag. Tills vi kom på att vi försökte ta ut 300 000 forint (ca 10 000 SEK) i stället för tänkta 30 000... Svettigt!

Några bilder tagna runt parlamentet. Mycket tungt beväpnad polis syntes på offentliga platser, en konsekvens av terrordåden i Bryssel igår. K verkar trygg i gatubilden.

Ungerns parlamentsbyggnad (Országház) är belägen i Budapest vid Donaus strand. Den är en turistattraktion och ett landmärke i Budapest, likaså största byggnaden i Ungern och näst största parlamentsbyggnaden i Europa. Stilen är nygotiskoch arkitekt är Imre Steindl. Byggnaden invigdes 1896 vid Ungerns 1000-årsfirande, var färdigställd 1904 och blev parlamentsbyggnad 1902. (Wikipedia)

Utsikt från ett hotellfönster.

Framemot kvällningen kände vi oss så här, lite skönhetssömn behövs nog...

Middagen intogs på ett hak cirka 30 meter från hotellet. Fondtapeten till trots var det rökfritt, tack och lov. Maten och personalen underbar. Man får ju hicka av alla nollor på notan, men omräknat till våra värden var det görbilligt!